Friday, March 13, 2015

KELEBIHAN BERGANDA DETOKS TUBUH DENGAN 'INFUSED WATER'

Teks : Zurina Julaihi

Foto : ambik dari En. Google ;)

Selain bersenam dan menjaga pemakanan, trend gaya hidup sihat yang kini cukup popular ialah infused water. Cukup terkenal di kalangan para selebriti, infused water ialah air putih yang dicampurkan dengan buah-buahan dan dibiarkan selama beberapa jam sebelum dinikmati.

Infused water berguna untuk detoksifikasi. Seperti yang anda ketahui detoks dapat membantu tubuh dalam menyingkirkan racun dalam tubuh dan  menghambat radikal bebas akibat pendedahan kepada pencemaran. Selain itu, rasa yang menyegarkan membuatnya tidak membosankan untuk dinikmati pada bila-bila masa dan di mana saja. 

Agar anda mendapatkan manfaat detoksifikasi yang berlipat ganda, di bawah dicadangkan beberapa jenis buah yang boleh digunakan sebagai campuran infused water.



LEMON

Air dengan campuran hirisan buah lemon merupakan minuman detoks terbaik. Lemon membantu membersihkan dan menambah alkali dalam tubuh sehingga anda berasa lebih segar. Untuk membuatnya, anda hanya perlu menghiris beberapa biji lemon dan menambahkan beberapa liter air putih ke dalamnya. 

PUDINA

Menambahkan daun pudina ke dalam infused water akan membuat air anda menjadi lebih manis sedikit, sekalipun tidak ditambah gula. Campuran air dengan pudina yang dingin akan membantu 'menenangkan' perut dan melancarkan pencernaan. 

TIMUN

Timun tak cuma bermanfaat untuk kulit dan mata. Sebab, infused water timun juga dapat mengatasi dehidrasi dan berfungsi sebagai anti peradangan untuk tubuh. 

HALIA

Infused water dengan hirisan halia bermanfaat untuk membersihkan seluruh sistem tubuh anda, melancarkan pencernaan dan juga 'menenangkan' perut.


No comments:

Post a Comment