Friday, March 6, 2015

TEH..OH..TEH

Teks: Zurina Julaihi

Beberapa tip kesihatan berasaskan TEH :

Kulit kepala sihat dengan teh

Panaskan setengah cawan minyak zaitun di dalam kuali. Campurkan dua sudu teh lavender yang telah ditumbuk dan dua isi uncang teh pudina. Jangan didihkan. Urut bahan ini pada kulit kepala. Bungkus rambut dengan penutup kepala selama 20 minit atau lebih. Bilas rambut dan keringkan. Lakukan sebulan sekali agar kulit kepala sihat dan ia juga menguatkan akar rambut. 

Teh melegakan kaki yang penat

Rendam kaki di dalam besen air teh sejuk selama 15 minit atau dalam air teh herba pudina bagi melegakan kaki yang penat. Kesegaran aroma teh menghilangkan bau kaki setelah sehari bekerja. 

Teh melegakan luka

Teh mengandungi bahan anti bakteria. Basahkan kapas dengan pekatan teh dan tekap pada luka kira-kira lima minit. Ulang lagi selama empat kali dan jangan basuh. Cara ini juga selamat pada kanak-kanak. 

Hilangkan bau badan

Teh juga dapat digunakan untuk menghilangkan bau badan yang tengik dengan cara mencampurkan teh bersama kelopak bunga ros dan dibiarkan semalaman. Hasil rendaman itu kemudiannya dicampur dalam air mandian dan hasilnya tubuh berbau harum sepanjang hari.


No comments:

Post a Comment